Hier aan thuis denk je wellicht niet veel na over waar de elektriciteit nou precies vandaan komt en hoeveel je per dag verbruikt laat staan wat het verbruik per apparaat of lamp is. Aan boord is dit wel anders - zeker voor langere overtochten wordt de dagelijkse stroomconsumptie een belangrijk punt. In de voorbereiding van onze reis vormt het een van de lastigere puzzels.
Aan de consumptie kant zijn er navigatie- en communicatie apparatuur, de boord- en navigatie verlichting, ventilatie, computer, autopiloot, nog wat kleine apparaten en de koelkast. Al met al best wat stroomverbruik maar de koelkast is toch wel de grootste verbruiker. We overwegen dan ook om deze op langere overtochten niet continue aan te zetten...
Om de accu's te laden aan boord staan een aantal mogelijkheden tot de beschikking. Zo zijn er de dynamo op de motor en eventueel op de schroefas, een kleine aggregaat, zonnepanelen en een windgenerator. En dan moeten de accu's die je nodig hebt voor alle stroomverbruik ook nog een goede plek aan boord krijgen. En dat laatste is toch wel lastig.
Ik heb in Excel geschat verbruik en opwekking per 24 uur onder elkaar gezet en zit nog steeds met een discrepantie. Wordt vervolgd.
Wednesday, December 10, 2008
Elektriciteit aan boord
Geplaatst door
S/Y Pjotter
op
22:25
Labels:
accu,
elektriciteit aan boord,
stroomverbruik,
windgenerator,
zonnepanelen
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment