
Erg interessant was ook de uitleg waarom je over bakboord aan de wind altijd sneller zult zeilen dan over stuurboord. Het heeft ermee te maken dat met toename van de hoogte de wind zal ruimen (minder last van wrijving van het water). Over bakboord zeilend, werkt het zeil mee omdat deze ook zal ruimen met de hoogte in de mast. Zeilend over stuurboord is er een tegengesteld effect omdat je zeil met de hoogte ten opzichte van de wind zal krimpen. Het ‘Huizinga- effect’ komt verder nergens in de boeken voor maar ‘makes sense’.
Handige praktische middelen die we gezien hebben, en ook zeker gaan gebruiken, zijn Meteomanager. Hiermee kun je weerkaartjes binnenhalen en vervolgens door isobaren te verbinden een erg goede locale windverwachting maken. De relatief nieuwe gribfile viewer Zygrib is ook erg indrukwekkend. Je kunt hiermee bijvoorbeeld ook temperatuur en dauwpunt zien zodat je de kans op mist kan inschatten.
In februari hebben we nog een derde dag waarbij we in zullen gaan op routering. Voor onszelf gelijk op een gepersonaliseerde site het weer op een rijtje gezet www.ambtman.com/weer
No comments:
Post a Comment