Sunday, July 15, 2007

Op zoek naar een geschikt reddingsvlot

Bij de aanschaf van onze Breehorn hebben we er voor gekozen om het reddingsvlot (Autoflug) niet over te nemen van de vorige eigenaar. Het vlot was weliswaar recent gekeurd en in goede staat maar we hadden bedacht dat als we het niet zouden overnemen we gedwongen zouden worden om ons te verdiepen in reddingsvlotten. Op dat punt zijn we nu aangekomen. Uiteindelijk wil je niet het allerduurste of goedkoopste vlot kopen maar een vlot dat voldoet aan een realistische wensenlijst.

De keuze van een geschikt vlot is afhankelijk van een aantal factoren die voor iedereen kunnen verschillen. Zo zijn vaargebied, (maximum) aantal bemanningsleden en natuurlijk budget bepalend in de keuze. Ook verschillen de meningen over welke veiligheidsaspecten zwaarder wegen. Als je door de verschillende brochures gaat van de aanbieders worden daar uiteraard de punten naar voren gebracht die de fabrikant belangrijk acht of waar zij een naar hun idee goede oplossing voor hebben bedacht.

Na enig onderzoek te hebben gedaan, waarbij Practical Sailor een goede hulp bleek, zijn we tot volgende lijst gekomen:

- Aan welke standaard voldoet het vlot (ISAF, ISO, SOLAS etc.)

- Hoe eenvoudig is het om aan boord van het vlot te komen (opening en plateau)

- Heeft het vlot dubbele gescheiden ringen

- Welke materialen zijn gebruikt

- Welke oppervlakte is er per persoon beschikbaar bij maximale capaciteit

- Hoeveelheid reflecterende materialen

- Het gewicht (hoe makkelijk is het om bij zwaar weer en vermoeidheid het vlot te lanceren)

- Zeeanker

- En natuurlijk de prijs of nog beter de prijs / kwaliteit verhouding

Verder bleek uit de artikelen dat het ook belangrijk is om ook kritisch te kijken naar wat er aan hulpmiddelen in het vlot aanwezig is. Het blijkt dat dit vaak niet toereikend is en daarom is het belangrijk om deze middelen aan te vullen middels de zogenaamde ‘grab bag’ . Middelen zoals water, een EPIRB, satelliet telefoon, GPS en EHBO doos zijn daarbij geen overbodige luxe.

Uiteindelijk hebben we gekozen voor de Elliot 6-SOLAS. Uit de test van PS kwam deze als beste naar voren en ook vonden we de prijs redelijk.

Het vlot heeft een opblaastijd van 6 seconden, het heeft een grote opening met ‘boarding’ plateau (wat is een vlot waard als je niet aan boord kunt komen…). Bovenal voldoet het vlot aan de SOLAS (Safety of Life at Sea) standaard. SOLAS is de hoogste standaard voor veiligheid. Aan deze standaarden dienen bijvoorbeeld ook de commerciĆ«le scheepvaart te voldoen. Het grootste nadeel van dit vlot zijn het gewicht en de afmeting van de container. We gaan nu op zoek naar een dealer die dit vlot kan leveren.

Wednesday, May 30, 2007

Veiligheidsnet rond de railing

Zeilen met een kleine aan boord vergt de nodige aanpassingen. Zo brengen we steeds de Maxi Cosi mee. Maar omdat Emma steeds mobieler wordt, hebben we besloten om maar snel een net rond de railing aan te brengen. Aan de voor-en achterzijde was het wel even puzzelen. We hebben besloten om op het voordek een wegneembaar netje aan te brengen. Ongeveer een meter van de voorpunt net achter de ankerlier. Met vier haakjes kunnen we deze eenvoudig een de railing bevestigen als we in de haven of voor anker liggen. Tijden het zeilen en bij het afmeren hebben we er dan geen last van. Aan de bovenzijde hebben we het net door de railingdraad geweven. En bij elke scepter hebben we de onderzijde nog eens met een lijntje vastgezet. Tussen de scepters hebben we bewust geen bevestiging gemaakt. Dit leek ons onhandig indien je bijvoorbeeld de middenkikker gebruikt om een spring te zetten. Van het net dat over is, hebben we een netje gemaakt om wat spullen in op te kunnen bergen. Erg handig. Foto volgt nog. Om de randjes netjes af te werken en rafelen tegen te gaan zou een soldeerbout denk ik wel bruikbaar zijn.



Gelukt!

Uiteindelijk konden we op eenvoudige wijze de stickers verwijderen. Ondanks dat ze nog goed op de spiegel geplakt zaten ware ze eenvoudig met wat 'gepulk' eraf te peuteren. De meeste letters gingen voorspoedig behalve dan de laatste twee... Zittend in de 'bosun chair' ging het allemaal prima. Daarna een doekje eroverheen en er is niets meer van de letters te zien. Mijn advies is dus om eerst te kijken of zonder hulpmiddelen de letters eraf gehaald kunnen worden. Zo ziet de spiegel er toch een stuk strakker uit. Het is met de scheepsnaam achterop toch een beetje rommelig vinden we zelf. Maar ja, waar moet dan de scheepsnaam? Is het eigenlijk verplicht om je scheepsnaam en haven te vermelden?

Monday, May 14, 2007

Stickers verwijderen


We hebben nog de oude ligplaats van de Pjotter op de romp staan. Nu willen we de letters gaan verwijderen. Op Clubracer.be staat een interessante thread met verschillende manieren om dit aan te pakken. Het loopt uiteen van een fohn, nagelremover tot terpentine. Ik denk dat we het eerst maar met de fohn gaan proberen...

Maxi Cosi onmisbaar op Pjotter

Wasbak vormt prima badje voor Emma!

Jimmy Cornell's - World Cruising Routes

Hij is binnen, de World Cruising Routes van Jimmy Cornell! Op de achterzijde valt te lezen:

World Cruising Routes
is a comprehensive guide to nearly 1000 sailing routes covering all the oceans of the world, from the tropical South Seas to the high latitudes of the Arctic and Antarctic. The book is geared specifically to the needs of cruising sailors and contains essential information on winds, currents, regional and seasonal weather as well as valuable suggestions concerning optimum times for individual routes. Most of the materials was gathered during the author's two circumnavigations and supplemented by sailors taking part in Jimmy Cornell's offshore rallies.

All the necessary information for planning a voyage in any of the world's oceans has been brought together here in a single volume. This thoroughly revised new edition features new data collected by the author on his recent voyage from Antarctica to Alaska via Tahiti and Hawaii.

To simplify the planning of individual routes, some 6000 essential waypoints are listed, and specific routing suggestions given to maximize the chances of encountering favorable conditions en route. Because cruising boats now venture further afield, main ports of entry as well as essential landfall information are given with each route to assist the planning of passages from beginning to end.

The continuing success of World Cruising Routes is due not only to its unparalleled value as an excellent aid to route planning, but equally to its lasting appeal to those who are not yet ready to leave on an offshore voyage and who find, in its pages, a ready source of pleasant dreams of voyages to come.

A companion volume to World Cruising Routes is World Cruising Handbook, a comprehensive cruising guide to over 180 countries around the world.

The information in this book is continuously updated on www.noonsite.com, Jimmy Cornell's website for cruising sailors.

"A must for every circumnavigator, and fascinating armchair reading for the rest of us."--Yachting Monthly

"Ferdinand Magellan would have loved this book."--Boat/USA

"World Cruising Routes . . . might just be the most important book for long-distance voyagers to come along in decades."--Cruising World

"Guaranteed to induce itchy feet in anyone who has salt in their veins."--Cruising

"No one should think of setting off around the world without first consulting Jimmy Cornell's works."--Practical Boat Owner

" . . . remarkably detailed in its research . . . there is no doubting its value."--Yachting World

"The serious cruiser's bible . . . don't leave port without it."--Cruising

"The finest route planning guide currently available . . . an indispensable cruise planner's source book."--48 Degrees North

  • Essential information on all sailing routes of the world
  • 6000 individual waypoints
  • Advice on route planning
  • Regional weather
  • Winds and currents

  • Kortom een fantastisch boek om langere tochten op papier te plannen!

    Friday, May 11, 2007

    Knopen

    Heel erg handige website vol geanimeerde knopen! Klik hier.

    Webasto kachel werkt niet

    Na het (te) snel in- en uitschakelen van de Webasto verwarming doet deze het niet meer. Bij het inschakelen hoor ik alleen een tikkend geluid dat een paar minuten aanhoudt. Vervolgend wordt er wat koude lucht geblazen. De handleiding met veelvoorkomende problemen biedt helaas geen uitkomst. Wordt vervolgd.

    Update: navraag leert dat het of aan de toevoer van diesel kan liggen dus of het pompje is defect of de toevoerslang is losgeschoten. We gaan het allemaal bekijken.

    Update 2: Drie dingen geprobeerd, eerst de toevoer nagekeken en die leek in orde. Verder was de slang die de warme lucht door de boot pompt losgeschoten - dus die weer bevestigd. En ook nog een soort zwarte reset knop op de verwarmingsunit zelf ingedrukt.
    De kachel werkt weer prima. Had ze even een-voor-een moeten testen... Maar goed, we hebben weer warme voeten!

    Verrekijker

    Na wat onderzoek hebben we de Steiner Skipper 7x50 aangeschaft. Een erg fijne verrekijker met ingebouwd peilkompas en autofocus.

    Lage buiskap

    We willen onze huidige verhoogde buiskap vervangen door een lager model. De hoge buiskap heeft wel als voordeel dat deze extra bescherming biedt. Ook bij het betreden en verlaten van de kajuit is het handig. We vinden het echter niet helemaal in de lijn passen van het schip. Dus nu op zoek. Vond nog een link om eventueel zelf een kap te maken. Het zal er waarschijnlijk eenvoudiger uitzien dan dat het daadwerkelijk is...

    Kwam ook nog de verlengde buiskap tegen op de site van de Breehornzeilers onder tips en trucs.

    Welkom Pjotter!

    Eindelijk was het dan zover. Na een lange zoektocht langs vele Koopmans ontwerpen hebben we in november '06 de Pjotter aangeschaft. Een mooie Breehorn 37 uit 1995 (bouwnummer 64). Lengte 11.20m, breedte 3.54m, diepgang 1.90m.

    Tuesday, September 26, 2006

    Op zoek naar een Breehorn 37

    Enige tijd al zijn we op zoek naar een Breehorn 37. Momenteel liggen er 9 a 10 te koop in Nederland en Belgie. Dit schijnt redelijk uniek te zijn daar er normaliter hooguit 2 a 3 tegelijkertijd te koop liggen.