Sunday, February 22, 2009

Een week krabben en schuren

Terwijl deze week de werkloosheidscijfers van het CPB ons om de oren vlogen, was er in Woudsend bij de Breehorn werf geen tekort aan werk. Samen met mijn broer Wouter ben ik de hele week bezig geweest om alle oude lagen antifouling, een soort verf die aangroei moet voorkomen, weg te krabben en schuren.

Alleerst hebben we met de hogedrukspuit de eerste laag antifouling eraf gespoten om vervolgens met een krabber de volgende lagen te verwijderen. Dit is echt een heidens karwei (understatement) omdat je veel boven je macht moet werken. Eigenlijk zou je het schip ondersteboven willen leggen maar ja dat gaat helaas niet. Na het krabben wat ongeveer drie dagen in beslag nam, hebben we nog bijna twee dagen geschuurd om de laatste restjes antifouling eraf te krijgen zodat alleen de primer overbleef. Als voorlaatste stap hebben we met plamuur de onevenheden weggewerkt.

Op maandag nog 'even' alles een keer licht opschuren. En dan is de het onderwaterschip gereed voor het opnieuw aanbrengen van een laag primer, een laag harde antifouling met daaroverheen een zachte antifouling. Het zwaarste werk is hiermee wel achter de rug en dat geeft nogal wat voldoening. Met een onderwaterschip dat straks zo goed als nieuw is, kan de Pjotter er voorlopig weer tegenaan!

Afspuiten van de eerste laag antifouling met de hogedrukspuit

Afkrabben van de antifouling met krabber

Vervolgens laatste restjes wegschuren

Normaal heeft Wouter niet zo'n wit voorhoofd

Met plamuur alle onevenheden wegwerken

Het resultaat, klaar voor nieuwe antifouling

Saturday, February 14, 2009

Vertrekkersboot in wording

Afgelopen vrijdag (de 13e..) heb ik de Windpilot Pacific windvaanstuurinrichting op de spiegel van de Pjotter geplaatst. Omdat er al eerder een Windpilot Pacific op heeft gezetten, was het een kwestie van 'even' de vier oude gaten doorboren. Na het boren van het eerste gat heb ik de mount erop geplaatst om te zien hoe het allemaal zou passen. Bleek dat het ongeveer 2cm uit het lood uit zou komen. Een telefoontje naar Peter Fortmann van Windpilot gaf opheldering. Blijkbaar is de mount van de Pacific in de afgelopen jaren 2.5cm breder gemaakt. Dus werd het toch nog een kleine puzzel en wat een makkelijk klus zou moeten zijn, nam meer tijd in beslag dan gedacht. Waarom is dit toch altijd zo?

Maar goed na wat passen en meten zit het er allemaal mooi op en moet ik alleen de zwemladder nog plaatsen aan stuurboord. Met de installatie van de Windpilot wordt onze Breehorn weer wat meer een 'echte vertrekkersboot'.

Botsing Iridium satelliet

Blij dat we zijn deze week met de aanschaf van een gloednieuwe 9505A Iridium telefoon met datakit lees ik net het volgende bericht. Blijkt dat een van de Iridium satellieten een botsing heeft gehad met een Russische satelliet ergens boven Siberie. In de afgelopen 20 jaar hebben er slechts drie kleine botsingen plaatsgevonden, dit is dus uniek. Hebben wij weer....

Sowieso klopt de naam Iridium al niet omdat het bedrijf vernoemd is naar het scheikundig element met atoomnummer 77 maar in de praktijk hebben ze 'slechts' 66 satellieten in de ruimte. Nu dus 65 maar er wordt snel een reserve satelliet in omloop gebracht en het probleem zal dus ruim verholpen zijn voordat wij gebruik gaan maken van onze Iridium. Gelukkig maar!

Thursday, February 05, 2009

Een koud tochtje naar de Breehorn werf

Het is inmiddels een week geleden dat mijn vader en ik de koude tocht van Volendam naar Woudsend maakten. We hadden de wekker vroeg gezet, koffie en snel ontbijt, in de auto naar Volendam en rond 08:00 konden we losgooien. Met een goed windje uit een zuidelijke richting ging het lekker richting Enkhuizen.

Helaas had de Webasto er die dag geen zin in (waarschijnlijk te koud...) en hebben we maar een bloempot omgekeerd op het gasfornuis gezet als een soort verwarming. Dat werkte wel aardig zodat we af en toe even de handen konden warmen.

De nieuwe Quantum zeilen doen het voor de wind in ieder geval al prima is onze conclusie.

Dichter bij de sluis van Enkhuizen zagen we wat bijeen gewaaide ijsschotsen liggen. We vonden dat wel interessant en gingen dus even wat dichterbij kijken. Minder leuk werd het toen we zagen dat het ijsveld steeds breder werd en zo de doorgang naar de sluis blokkeerde. We hadden dat natuurlijk wel kunnen bedenken met de windrichting maar we hadden niet gedacht dat er nog zoveel ijs zou drijven op het Markermeer.

Met gestreken zeilen hebben we toen op de motor geprobeerd ons een weg door het ijs te banen. Na ongeveer 50 meter zaten we echter muurvast. Sommige stukken ijs kleurden rood van de anti fouling. Omdat we niet de ambitie hadden om net als Henk de Velde in het ijs te overwinteren, zijn we langzaam achteruit gevaren tot we konden draaien. Dit ging niet erg soepel en af en toe klapte de schroef hard op een stuk ijs.


Gelukkig ging het allemaal goed en zetten we koers richting Lelystad. Een niet bezeilde koers dus op de motor, een goed moment voor de erwtensoep. Omdat we niet via Lemmer naar Woudsend konden, moesten we Stavoren blijven aanhouden als bestemming. Best een stuk omvaren maar op een leeg IJsselmeer was het best wel heel mooi. We zijn nog wel een zeilboot tegengekomen, de 'Rebel' een Victoire 1200. Veel betonning is weggehaald vanwege het ijs denk ik. Bij het Vrouwenzand was het dus wel even opletten geblazen. Net op tijd (16:45) kwamen we bij de sluis in Stavoren aan en konden we het Johan Frisokanaal in.

Toen we op het Heegermeer aankwamen was het inmiddels volledig donker en moesten we op de tast het meer over. Gelukkig ligt de betonning, die overigens onverlicht is, op een rechte lijn en met behulp van de schijnwerper ging dat wel aardig. Toen we eindelijk het Heegermeer over waren gestoken, kwamen we nog twee keer vast te zitten in een ondiepe sloot maar om 20:15 waren we dan eindelijk bij de Breehorn werf. Twaalf mooie maar koude uren op het water.

Friday, January 23, 2009

Boot Dusseldorf

Gisteren ben ik samen met Adam en Jeroen in Dusseldorf geweest voor de jaarlijkse bootshow. Enorm terrein met te veel mooie dingen voor de boot. Jeroen heeft er een mooi stukje over geschreven dat hier te lezen is. Aan visgerei hebben we de halve dag besteed... Hieronder een foto met het resultaat van al het door ons aangekochte vistuig. Alles natuurlijk van Penn Reels!


En de ultieme slang heb ik er ook gevonden. Slang in bakje plaatsen even schudden en de vloeistof loopt zo naar het andere bakje. Super handig! Meer informatie op Superpump.com


Wednesday, January 14, 2009

IJskaartje IJsselmeer

We liggen eigenlijk te wachten tot we vanuit Volendam naar de Breehorn werf in Woudsend kunnen varen voor wat klussen. Door het ijs is dit momenteel niet mogelijk. Zie ijskaartje voor Nederland hieronder (klik op kaartje voor vergroting). Zoals te zien is op onderstaande kaartje is de route vanuit Volendam naar Enkhuizen als 'moeilijk' gemarkeerd en geldt voor het stuk na Enkhuizen richting Friesland zelfs een vaarverbod. Nog maar even geduldig afwachten dus.

IJsberichten op NOS teletekst

Monday, January 12, 2009

Weer een grote stap in de goede richting

Vandaag was een spannende dag. Rhiannon heeft namelijk haar manager verteld over de reis. Omdat ze een opzegtermijn van drie (!) maanden maar ook nog wat vakantiedagen heeft, zal ze halverwege maart voorlopig haar laatste dag werken. Zijn reactie was zeer positief wellicht omdat hij zelf ook een zeiler is. Hij vindt het wel erg jammer dat ze weggaat maar het is ook mooi dat ze een droom waar gaat maken. Eigenlijk een vergelijkbare reactie die ik zelf bij eBay had, toen ik mijn vertrek in december aankondigde. Ondanks dat we de beslissing om te gaan al hadden genomen, is dit weer een 'milestone'.

Sunday, January 11, 2009

Mobiele update

Even testen of het mobiel updaten van het blog werkt. Handig straks vanaf zee via SSB email.

De 'andere' Pjotter

Gisteravond hadden we bezoek van Martha en Kees Slager. Een aantal jaar geleden hebben wij van hen de Breehorn 37 overgenomen. Zelf hebben ze een nieuwe Breehorn 44 laten bouwen ook met de naam Pjotter. Het leuke is dat ze ook een rondje Atlantic gaan zeilen met vertrek in mei van dit jaar. Er zullen dus dit jaar twee Breehorns met de naam Pjotter aan het rondje Atlantic beginnen. Ook zijn ze van plan om de Oostkust van Amerika en Canada aan te doen net als wij. Omdat Rhiannon is opgegroeid aan de Canadese Oostkust en we er zelf voor onze huwelijksreis gezeild hebben, konden we het een en ander over dat deel van de reis vertellen. Uiteraard hadden ook een hoop andere onderwerpen om over te praten met elkaar. Hoe ga je om met familie, vrienden, werk, het huis maar ook windvaanbesturing, SSB, papierwerk etc. Een geslaagde avond.

Hierboven de Breehorn 37 'Pjotter' en de Breehorn 44 'Pjotter' gebroederlijk naast elkaar tijdens het Breehornweekend afgelopen september in Enkhuizen. Twee prachtige schepen!

Wednesday, December 31, 2008

Nieuwe gordijnen

Ook tussen Kerst en Nieuwjaar gaan de voorbereidingen voor de reis door. Hier is Jessie, de moeder van Rhiannon, druk bezig met het op maat knippen van nieuwe gordijnen voor onze Breehorn. Opmeten in milimeters en knippen in inches gaf nog wel wat conversieproblemen...

Saturday, December 27, 2008

Kerstcadeaus

Dit jaar hebben we een aantal handige kerstcadeaus gekregen voor onderweg. Onder andere Quick Dry Towels van Gill, twee waterdichte mijnwerkerslampen, compacte spelletjes, de dieselmotor bijbel (Marine Diesel Engines door Nigel Calder), leesboeken en anti UV shirts etc.

Het beste cadeau is eigenlijk dat de broer van Rhiannon die docent is bij IYRS in Newport (houten boot restauratie school) en ook een aantal jaren bootontwerper is geweest bij Shannon Yachts, een week naar Nederland komt om ons te helpen onze Breehorn in topvorm te brengen!

Gereedschap en onderdelen

In de week voor kerst hebben we afgesproken met Rolf en Femke en hun zoontje Sil. Zij zijn al een paar jaar onderweg met hun Rajac, een prachtige stalen Skarpsno 44 (Dick Zaal). Aangezien ze een paar weken in Nederland waren konden we mooi met ze afspreken om ervaringen uit te wisselen. Het is altijd leuk om met mede vertrekkers te praten en we hebben dan ook weer heel veel nieuwe inspiratie opgedaan voor onze eigen reis.

Bijkomend voordeel is dat Rolf iemand is met twee rechterhanden en omdat ze al een paar jaar aan boord leven, heeft hij ook heel veel ervaring met wat goed werkt op een boot. Hij heeft ons meegenomen naar de groothandel in Lemmer om daar reserveonderdelen en gereedschap aan te schaffen voor aan boord. Aan de hand van het boekje, ‘Lijstjes voor zeilers’, zijn we door de winkel gelopen. Ik moet zeggen dat er best wat gereedschap en onderdelen bijzitten waarvan ik nu nog niet helemaal zie hoe we ze gaan gebruiken. Maar daar zullen we onderweg vast snel genoeg achter komen...

Wednesday, December 10, 2008

Elektriciteit aan boord

Hier aan thuis denk je wellicht niet veel na over waar de elektriciteit nou precies vandaan komt en hoeveel je per dag verbruikt laat staan wat het verbruik per apparaat of lamp is. Aan boord is dit wel anders - zeker voor langere overtochten wordt de dagelijkse stroomconsumptie een belangrijk punt. In de voorbereiding van onze reis vormt het een van de lastigere puzzels.

Aan de consumptie kant zijn er navigatie- en communicatie apparatuur, de boord- en navigatie verlichting, ventilatie, computer, autopiloot, nog wat kleine apparaten en de koelkast. Al met al best wat stroomverbruik maar de koelkast is toch wel de grootste verbruiker. We overwegen dan ook om deze op langere overtochten niet continue aan te zetten...

Om de accu's te laden aan boord staan een aantal mogelijkheden tot de beschikking. Zo zijn er de dynamo op de motor en eventueel op de schroefas, een kleine aggregaat, zonnepanelen en een windgenerator. En dan moeten de accu's die je nodig hebt voor alle stroomverbruik ook nog een goede plek aan boord krijgen.
En dat laatste is toch wel lastig.

Ik heb in Excel geschat verbruik en opwekking per 24 uur onder elkaar gezet en zit nog steeds met een discrepantie.
Wordt vervolgd.

Wednesday, December 03, 2008

Quantum zeilen

Een van de eerste grote aankopen is gedaan, de zeilen zijn besteld. We hebben gekozen voor Quantum zeilen. De (internationale) kennis en ervaring, de kwaliteit van afwerking, de scherpe prijs, en het prettige contact met Jaap Jongsma van zeilmakerij Molenaar hebben de doorslag gegeven. Vrijdag wordt alles aan boord onze Breehorn ingemeten en als het meezit hebben we voor het einde van dit jaar een nieuwe set zeilen. Als we in januari de boot naar Friesland gaan brengen kunnen we deze gelijk mooi testen.

We hebben gekozen voor een kluiver/kotterfok combinatie (kottertuigage) voor de voorzeilen en een volledig doorgelat grootzeil. Alle zeilen zijn van 8.62oz High Aspect Dacron en crosscut gesneden. Dacron leek ons toch het meest geschikte materiaal voor onze plannen waarbij duurzaamheid zwaarder weegt dan pure performance die je met laminaat zeilen kunt behalen. Het grootzeil gaan we varen met een zogenaamde losse broek, en we hebben gekozen voor een derde rif. Een vierde rif hebben we ook nog overwogen in plaats van een 'Trysail' (klein stormgrootzeil op een aparte rail aan de mast) maar een goed diep derde rif leek ons bij nader inzien toch praktischer. De kotterfok gaat op een rolsysteem van Profurl zodat we de voorzeilen makkelijk vanuit de kuip kunnen bedienen.
Het kottertuig en derde rif in het grootzeil geeft ons een goed aantal reefmogelijkheden bij toenemende wind. Voor het extreem slechte weer hebben we ook nog een oranje fluor Dacron stormzeil besteld (7m2). We zijn er nog niet helemaal uit hoe we deze gaan hijsen (vliegend, met kralenband om de ingerolde kotterfok of met een soort ritssyteem). Voor het extreem lichte weer hadden we al een mooie halfwinder aan boord.

Zeilen zijn natuurlijk toch de motor van een zeilboot en hebben best de tijd genomen om hier een voor ons goede afweging in te maken. We zijn eigenlijk al op de Hiswa in september begonnnen met het orienteren en zijn vervolgens ook persoonlijk bij de meeste zeilmakers langsgegaan. Het is goed om de sfeer bij een zeilmakerij te proeven. Ondanks alle techniek zit er toch nog een grote persoonlijke component aan vinden wij. Een boek wat ons goed heeft geholpen en erg interessant is omdat nagenoeg alles over zeilen er in staat, is 'Maximum Sail Power' van Brian Hancock. Mooi is dat als je in het najaar de afweging maakt je nog goed kunt profiteren van de najaarskortingen. De zeilmakers hebben het dan blijkbaar wat minder druk omdat veel zeilers in het voorjaar bedenken dat ze nieuwe zeilen willen. Handig om te weten...

Monday, December 01, 2008

Meteo cursus

Het afgelopen twee weekenden hebben we een meteo cursus gevolgd van Henk Huizinga van NIMOS / Ziltmagazine. Er was een erg goede balans tussen theorie waarbij begrippen als occlusie, Corioliskracht, geostrofische wind, jetstreams. convergentie en divergentie de revue passeerden. En de praktijk waar bijvoorbeeld locale wind invloeden werden behandeld en waar we hebben gekeken naar het ophalen van weerkaarten, gribfiles en andersoortige weersinformatie via de kortegolf. Dit laatste werd nog aangevuld door Ruud Kattenberg die ons een kijkje gaf bij hem aan boord. Henk heeft erg duidelijk gemaakt dat de barometer en de wolken geen echt goede hulpmiddelen zijn bij het voorspellen van het weer maar meer een bevestiging vormen van je gemaakte voorspelling aan de hand van weerkaarten.

Erg interessant was ook de uitleg waarom je over bakboord aan de wind altijd sneller zult zeilen dan over stuurboord. Het heeft ermee te maken dat met toename van de hoogte de wind zal ruimen (minder last van wrijving van het water). Over bakboord zeilend, werkt het zeil mee omdat deze ook zal ruimen met de hoogte in de mast. Zeilend over stuurboord is er een tegengesteld effect omdat je zeil met de hoogte ten opzichte van de wind zal krimpen. Het ‘Huizinga- effect’ komt verder nergens in de boeken voor maar ‘makes sense’.


Handige praktische middelen die we gezien hebben, en ook zeker gaan gebruiken, zijn Meteomanager. Hiermee kun je weerkaartjes binnenhalen en vervolgens door isobaren te verbinden een erg goede locale windverwachting maken. De relatief nieuwe gribfile viewer Zygrib is ook erg indrukwekkend. Je kunt hiermee bijvoorbeeld ook temperatuur en dauwpunt zien zodat je de kans op mist kan inschatten.

In februari hebben we nog een derde dag waarbij we in zullen gaan op routering. Voor onszelf gelijk op een gepersonaliseerde site het weer op een rijtje gezet www.ambtman.com/weer

Sunday, June 15, 2008

Maiden sail van het vierde bemanningslid

Vandaag voor het eerst weer op het water nadat Macsen op 6 juni 2008 is geboren. Nog geen 10 dagen oud dus en al direct duidelijk dat dit een echte zeiler gaat worden! Ook knap dat z'n moeder al weer achter het stuurwiel staat.

Tuesday, May 13, 2008

Twee mooie foto's - Stavoren & Markermeer


Walstroomlader Mastervolt kapot

Het was een heerlijk (lang) weekend op het water. Op vrijdagavond hebben we heerlijk voor anker gelegen bij Enkhuizen en op zaterdag zijn we naar Makkum gezeild. Windkracht 3-4 en een zeer aangename temperatuur. Het kan bijna niet beter, ware het niet dat onze walstroomlader het niet doet. Hierdoor moeten we de accu's op de motor laden. Dus moet de motor aan met het mooie weer. Zo spoedig mogelijk achterhalen wat het probleem is en oplossen.

Monday, May 05, 2008

Bemanning van de Breehorn Pjotter

Rhiannon aan het roer met aanstaande bemanningslid in de buik.

Emma slaapt lekker door het slechte weer heen.

Sebastiaan boven in de mast om windmeter door te smeren.

Emma en Rhiannon lekker samen aan het slapen.

Condens in de verrekijker

Tijdens een enorme hoosbui met hagel vorige week is er vocht in onze Steiner Skipper 7x50 verrekijker gekomen. Het gevolg is condens in de verrekijker lens. Best teleurstellend dat dit heeft kunnen gebeuren. Volgens de specificaties moet het namelijk niet kunnen. Hier een vraag uit de FAQ:

Is the Steiner Military/Marine Series waterproof?
The Military/Marine line (including the 9x40 Big Horn Series) is commercially waterproof and fogproof. They are rain and temperature tested and are guaranteed not to fog or leak for a period of 10 years.


Valt nog wel onder garantie maar natuurlijk erg vervelend om weer terug te sturen, wachten op nieuwe etc.

Monday, April 28, 2008

Onze Breehorn ligt weer in het water

Afgelopen weekend hebben we alle spullen weer aan boord gesjouwd. Lars, Aukje en kinderen gaan daadwerkelijk vetrekken maar als ik kijk naar wat wij allemaal aan boord slepen, kunnen we zo met ze meezeilen... Ze hadden nog wel een Maxi Cosi over die we nu alvast op de boot hebben voor ons aanstaande bemanningslid (juni).

Het was een bedrijvig weekend bij Breehorn in Woudsend. Iedereen was bezig de laatste hand te leggen om de boot weer klaar te maken voor het seizoen. Woensdag vertrekken wij voor 5 dagen zeilen. Maar eens kijken hoe dat gaat met een mobielere Emma en Rhiannon met de dikke buik.

Emma is in ieder geval al gek op haar nieuwe SECUMAR reddingsvest. Het bevalt haar een stuk beter dan het wat grotere HELLY HANSEN vestje dat we vorig seizoen hadden.


Emma en haar nieuwe zwemvestje

Ondanks dat ze hier lacht bevalt het nieuwe vestje beter

Tuesday, April 08, 2008

Dichte bakskist en extra plankje achterkajuit

Heel netjes gemaakt door Breehorn is dit extra plankje in de achterkajuit. Dit is voor ons handig als we Emma daar laten slapen. Dan kan ze niet uit haar kooi vallen zonder dat we met hekjes of netjes hoeven te werken. Omdat ze wel het deurtje kan openen moeten we er wel aan denken om deze met een zeilbandje oid van buiten vast te zetten. Maarten van de werf noemt het steevast de 'Honeymoon suite'. Hij heeft wel een punt :-)


Ook hebben we besloten om de bakskist die bij ons open was van buitenaf weer (standaard is deze gesloten) dicht te laten maken. Dit heeft naar onze mening het voordeel dat je gemakkelijk spullen kunt pakken van buitenaf die je erin stopt. En ook is het veiliger omdat het weer een opening minder is voor water dat de boot in zou willen bij slecht weer. Het nadeel is natuurlijk dat een vouwfiets of in ons geval de kinderwagen via de natte cel naar binnen moeten. Dat nadeel vonden we niet opwegen tegen de genoemde voordelen. Als de boot weer in het water ligt wordt het polyester erop gedaan.


Een weekend werken aan de boot bij de Breehorn werf

Afgelopen weekend hebben we de wintertent eraf gehaald. Wat een mooi moment is dat eigenlijk. Onze nieuwe lage buiskap van de Vries Sails zat er al op. Toch een stukje mooier dan, de overigens wel handige, verhoogde buiskap die we hadden.
Zie hierboven de nieuwe lage buiskap

Zie hierboven de oude hoge buiskap


De zelfslijpende antifouling van International zit er alweer op. En de romp is gewassen. Volgend weekend nog poetsen. Ik heb een poetsmachine gekocht bij de Praxis voor 25 euro en ben benieuwd of dat gaat werken.

Leuk om ook mede Breehorn zeilers aan hun boot te zien werken. Lars die laatste voorbereidingen treft voor zijn reis die hij volgende maand met zijn gezin gaat beginnen met zijn Laaxum. En Maarten en Thea die Nostress al in het water hebben liggen en op weg gingen naar hun thuishaven Enkhuizen. We hoorden ook dat we de familie Slager (van wie wij de Pjotter hebben gekocht) net mis hebben gelopen. Zij waren de dag ervoor met hun splinternieuwe Breehorn 44 vertrokken naar hun thuishaven in Makkum.

Hopelijk kunnen we ook snel weer op pad met onze Pjotter!

EHBO cursus voor kinderen

Vanavond ben ik begonnen met een EHBO cursus voor kinderen bij Amsterdam Thuiszorg. Handig voor als we zeilen met Emma en straks een tweede erbij. Er kunnen ook aan boord natuurlijk allerlei (kleine) ongevallen gebeuren. Ik moet tijdens de cursus wel steeds denken, dat je best creatief moet zijn omdat aan boord niet alles voorhanden is in geval dat...

Wednesday, December 05, 2007

Het laatste stukje door het Johan Frisokanaal

Dat was het dan voor dit seizoen. Via Enkhuizen en Stavoren terug naar Woudsend waar onze Breehorn bij de Breehorn werf op de kant gaat voor de winter. Hopelijk duurt de winter niet te lang.

Friday, November 30, 2007

Naar Woudsend

We vertrekken zo voor onze laatste tocht dit seizoen richting Woudsend via Enkhuizen. Er is best wat wind voorspelt voor dit weekend dus wellicht een ontstuimig tochtje. Jammer dat het er al weer op zit.

Friday, November 23, 2007

Ziltmagazine

Een erg leuk gratis digitaal tijdschrift http://www.ziltmagazine.nl . Een aanrader ook zeker voor de wintermaanden.

Tuesday, November 20, 2007

Mooie luchten tijdens najaarstochtje naar Hoorn

Er valt volop te genieten van mooie luchten en het is lekker rustig op het water. Wel moesten we een beetje behelpen met een straalkacheltje afgelopen weekend omdat de Webasto het weer had begeven. Met een kleintje aan boord is dat in deze tijd van het jaar niet ideaal. Over twee weken zeilen we dan ook de laatste tocht van dit seizoen. Terug naar Woudsend waar onze Breehorn op de kant gaat voor de winter.